Werkwijze

Binnenkomst

Wanneer de auto binnenkomt op onze werkplaats wordt de auto meestal eerst buiten gezet voor een wasbeurt. Zo kunnen onze reparateurs precies zien waar de zichtbare schade zich bevindt en of er ook andere schades bevinden rondom de auto.

 

 

 

 


 

 

Afdeling De- en Montage

Zodra de schade(s) zijn opgenomen door de reparateur(s) is het de taak aan de de- en montage afdeling om de benodigde onderdelen die noodzakelijk zijn voor de reparatie van de schade er af te halen. Dit gebeurt met alle zorg, zonder dat andere onderdelen worden beschadigd.

 

 

 

 

 

 

Afdeling Plaatwerk

De onderdelen die hersteld moeten worden, worden klaargezet op de afdeling Plaatwerk. Zo kunnen we denken aan een gescheurde bumper, een motorkap of bijvoorbeeld een deuk rond de carrosserie van de auto. Voor richt – of uitdeukwerk wordt de auto op een brug of een richtbank gezet, zodat de plaatwerker de richt – of uitdeukwerk met alle gemak kan uitvoeren.

De plaatwerker zal er voor zorgen dat het uitdeuken zo optimaal gebeurt dat er weinig geplamuurd hoeft te worden, want plamuur zorgt voor meer schuurwerk. Nadat het plamuur is aangebracht is de plaatwerker klaar met zijn taak en zal de auto worden gebracht op de afdeling Voorbewerken. Dit geldt natuurlijk ook voor losse onderdelen die hersteld zijn, zoals een bumper of een motorkap.

 

 

 

Afdeling Voorbewerken

Nadat het plamuur gedroogd is dat aangebracht was op de afdeling Plaatwerk, beginnen de voorbewerkers met het schuren van de aangebrachte plaatwerk. Zo wordt het plamuur zo kaal gescheurd zodat de carrosserie overal even hoog is. Dit is een uitermate belangrijke zaak, omdat de oude schade niet mag opvallen. Vaak zal een voorbewerker dan ook met zijn hand over de carrosserie wrijven om te voelen of het wel gelijk loopt.

Wanneer dit allemaal is gebeurt, is het tijd om de stof die is voortgekomen door het schuren uit te blazen met de blaaspistool. De afzuigkappen worden, in belang van de gezondheid, aangezet en wordt de stof goed uitgeblazen en wordt dit deel goed schoongemaakt met een speciale vloeistof, de ontvetter.

Nu zijn er nog een paar stappen tot de auto de spuitcabine in mag rijden. Er moet namelijk een grondverf op de plek komen waar de schade zat en dus de plamuur werd uitgeschuurd. Anders zal de carrosserie het verf niet op kunnen nemen. Dit deel wordt afgeplakt met nylon en kartonnen papier, zodat het grondverf alleen op de daadwerkelijk nodige plek komt. Nadat de grondverf er op aangebracht is, zal deze laag ook nog licht uitgeschuurd moeten worden nadat het gedroogd is.

Na deze stap wordt de geschuurde laag weer uitgeblazen en wordt het weer goed schoongemaakt met de ontvetter.

 

In de spuitcabine

En eindelijk mag de auto de spuitcabine inrijden om te worden gespoten door de spuiter. Dit werk moet uitermate nauwkeurig gebeuren. Zo moet de autospuiter een speciale pak aan die stof weerhoudt. Het is belangrijk dat er zich geen stof bevindt in de spuitcabine, want dit kan tijdens het spuiten op de te spuiten carrosserie terechtkomen, waardoor je er na het spuiten een poetswerk aan over hebt. Het gebeurt wel eens dat een auto na het gespoten te hebben ook nog eens gepoetst moet worden om het stof dat op het carrosserie is blijven kleven weg te halen.

Als er nog onderdelen gemonteerd moeten worden op de auto die aan het begin van de werkzaamheden er af gehaald waren, wordt dat nog gedaan op de de- en montage afdeling.

Als dit allemaal gebeurt is, is de auto in principe klaar en kan het van binnen en buiten gereinigd worden en ten slotte geparkeerd worden op de parkeerplaats waarna het afgeleverd kan worden bij de klant.

 

Montage

Zodra alle herstelwerkzaamheden plaats hebben gevonden en de lak gedroogd is worden de nieuwe en gedemonteerde onderdelen in het reparatiebreik weer keurig met zorg teruggeplaatst op het voertuig in kwestie.

 

 

 

 

Afleveren

De receptie krijgt van de chef werkplaats of de eindcontroleur groenlicht om klanten te bellen wanneer hun auto klaar is.

De reparatie wordt indien gewenst met de klant doorgenomen en begeleid door een van onze medewerkers loopt de klant naar zijn herstelde auto.

In een blinkende gerepareerde auto kan de klant zijn of haar weg weer vervolgen.

a product of AKWEB